Köp- & Leveransvillkor

Dessa köp- och leveransvillkor gäller from 2021-04-08 till dess nya utges.

 

1 Allmänt
1.1

Följande allmänna villkor (”Köpevillkor”) gäller när du som konsument (”Kund”, ”Du”) gör en beställning via www.store.netgear.se (”store.netgear.se”, ”Sajt”) och tillhörande sidor. Ett avtal ingås mellan kund och Elon Group AB (”store.netgear.se”, ”Vi”, ”Oss”), 556654-6213.


Företagsinformation:
Elon Group AB
Bäcklundavägen 1
702 36 ÖREBRO
Tel 010-219 59 55
Organisationsnummer: 556654-6213

Behandling av Personuppgifter store.netgear.se
Din personliga integritet är viktig för oss. När du handlar på store.netgear.se behandlar vi personuppgifter som du tillhandahåller till oss för att hantera ditt köp och kunna skicka erbjudanden till dig som vi tror du är intresserad av. Elon Group AB org. nr 556654-6213 är personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter som sker när du handlar på Store.netgear.se. Vi tillser alltid att all behandling av dina personuppgifter sker på ett säkert sätt och enligt tillämplig lagstiftning.

I vår Integritetspolicy som du kan läsa här beskriver vi närmare:

  1. Vilka personuppgifter vi behandlar från dig.
  2. Ändamålen med behandlingen av dina personuppgifter
  3. De rättsliga grunderna för vår behandling av dina personuppgifter.
  4. Hur länge vi lagrar dina personuppgifter.
  5. Vilka rättigheter du har med anledning av att vi behandlar dina personuppgifter.
  6. Hur du kommer i kontakt med oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. 

1.2
I enlighet med svensk lag verkställer Store.netgear.se inte kontantköp till personer under 16 år eller kreditköp till personer under 18 år. Kunder under 18 år behöver ha målsmans godkännande. Köp- och leveransvillkoren tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på Store.netgear.se av kunder som är bosatta i Sverige. Som kund till Store.netgear.se har du rätt att begära information kring dina registrerade personuppgifter. Du har även rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas i enlighet med vår integritetspolicy. Läs mer om vår integritetspolicy här

1.3
Beroende på vilken typ av bildskärm du har kan våra bilder avvika något ifrån produkternas verkliga nyans. Hur färgen i bilderna återges kan bero på vilken inställning din bildskärm har. Vi reserverar oss också för eventuella ”tryckfel” i produktinformationen, felaktiga priser, avvikelser i lagerstatus samt för leverantörers prishöjningar och ev. slutförsäljningar.

2 Avtal och beställning

2.1
Genom ditt köp på Store.netgear.se accepterar du våra köpevillkor. Du förbinder dig då att följa villkoren samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter. När vi skriftligen bekräftat din beställning och du mottagit ordererkännande från oss har ett avtal om köp ingåtts. I enskilda fall kan vi neka en beställning.

2.2
I samband med din beställning lämnar vi ett ordererkännande. Din beställning kan endast bekräftas om vi kan fastställa dina uppgifter.

2.3
Genom att slutföra köpet erkänner du betalningsskyldighet för den beställda ordern.

3 Kunduppgifter m.m.

3.1
Du som kund är ansvarig för att de uppgifter du fyller i är korrekta och fullständiga. Du ansvarar även för felaktigt ifyllda uppgifter.

3.2
Personuppgifter & Cookies
De personuppgifter du lämnar i samband med ett köp (namn, adress, telefonnummer och e-post) hanteras i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR och kommer endast att användas inom företagets datasystem för att kunna fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Informationen kommer endast att användas för att ge dig bästa möjliga service genom att meddela orderstatus, dela information om kampanjer och erbjudanden eller leveransavisera. När du besöker vår webbplats sparas så kallade ”cookies” på din dator och enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats informeras om hur cookies används. Cookies användas bland annat för att hålla reda på vilka varor du lagt i varukorgen, därför är det nödvändigt att du aktiverar cookies i din webbläsare för att fullfölja ett köp. Du kan fortfarande surfa runt på vår webbplats även om du inaktiverat cookies. Läs mer om cookies här

4 Priser, avgifter och betalning

4.1 
Priserna på Store.netgear.se anges i svenska kronor och är inklusive moms. Vid en beställning via Store.netgear.se gäller de priser som anges på sajten. Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga uppgifter, priser, lagerstatus och leveranstider.

Vi reserverar oss från eventuella felaktiga priser och andra ”tryckfel”.

4.2
Vid köp på Store.netgear.se kan du själv välja det betalsätt du anser lämpligast. På Store.netgear.se samarbetar vi med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 STOCKHOLM, Sweden, som betalleverantör.

Fullständiga villkor för Klarna hittar du här  

Kortbetalning via Klarna
Vi accepterar köp som genomförs med Visa och Mastercard via Klarna Checkout i vår kassa på Store.netgear.se.

Faktura via Klarna  
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått din beställning.

  • Få alltid din beställning innan du betalar
  • Betalningstid - alltid minst 30 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning*

Betalningsvillkor
Kredittiden är alltid minst 30 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.
En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan i stället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Kreditprövning
Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Omvandling av faktura till en flexibel delbetalning

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning, läs mer här
Här hittar du även information om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation. 

Klarnas personuppgiftshantering
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy här för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. 

* Delbetalning erbjuds för närvarande bara privatpersoner.

Leveransvillkor vid fakturabetalning
Leverans sker till din folkbokföringsadress.

Fast delbetalning med Klarna / Splitta notan
Hos oss har du möjlighet att handla det du behöver och delbetala under en längre eller kortare period.
I samarbete med Klarna erbjuder vi delbetalning på f.n. 6/12/24/36 månader. 
Det är enkelt att ansöka när du handlar i vår webbshop. Ansökan genomförs direkt i kassan.

Villkor för Fast delbetalning
Klarna erbjuder dig särskilda fasta delbetalningsvillkor. De gäller när du vid köptillfället eller i Klarnas kundportal vid delbetalning av en faktura eller vid ansökan av ett lån har valt att betala enligt en fastställd plan. Fast delbetalning gäller endast för det aktuella köpet eller lånet, och så länge som du följer den valda planen. Om du inte följer den fastställda betalningsplanen gäller villkoren enligt Klarna Konto.

Exempel på de olika fasta delbetalningsvillkoren som Klarna för närvarande erbjuder är följande:

Fast delbetalning

Exempelbelopp

Uppläggningsavgift

Administrativ avgift

Kreditränta

Effektiv ränta (APR)

Delbetalningsbelopp
(minskar per månad)

Sammanlagt belopp
att betala

3 månader

10 000 SEK

49 SEK

29 SEK

0 %

8,45 %

3 378,67 SEK

10 136 SEK

6 månader

10 000 SEK

69 SEK

29 SEK

0 %

8,61 %

1 707 SEK

10 243 SEK

12 månader

10 000 SEK

149 SEK

29 SEK

0 %

9,44 %

874,75 SEK

10 497 SEK

24 månader

10 000 SEK

299 SEK

29 SEK

9,99 %

20,45 %

502,86 SEK

12 068,67 SEK

36 månader

10 000 SEK

299 SEK

29 SEK

9,99 %

19,19 %

359,93 SEK

12 957,50 SEK

De fasta delbetalningsvillkoren kan variera något beroende på i vilken butik som köpet är lagt. De är alltid de vid köpet eller i Klarnas kundportal valda fasta delbetalningsvillkoren som gäller för aktuellt köp eller lån. Krediträntan är fast.
De fullständiga villkoren för fast delbetalning hittar du här

Klarna konto - betala i egen takt
Villkor för konto – betala i din egen takt
Konto är standardvillkoren för din kontokredit. Om ingenting annat anges i kreditansökan, om du väljer att delbetala eller inte betala en faktura där du tidigare valt att betala enligt villkor för faktura med 1-3 månaders betaltid enligt punkt 4.3, eller om du inte följer de i förväg valda villkoren för fast delbetalning, gäller betalning enligt följande:

Betalningsvillkor

1/24 av det utnyttjade kreditutrymmet per månad (minimum 50 SEK)

Uppläggningsavgift

0 SEK

Administrativ avgift

29 SEK/månad

Kreditränta

19,90 %

Effektiv ränta är 29,22%, baserat på ett exempel vid köp av varor om 10 000 SEK som avbetalas på 12 månader med konto-delbetalning. Din totalkostnad blir 11 458 kronor. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer 2012-12-10.

5 Leverans och hämtning av varor

5.1
I kassan redovisas vilket leveranssätt vi erbjuder för din order. 

5.2
Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till dig gällande leveransförseningar.

 

5.3
Mindre försändelser erbjuds att levereras som paket till DHL ombud.
När det är dags att hämta ditt paket hos ombud får du alltid en avisering via SMS med information om var och när din beställning ska hämtas samt ett referensnummer som anges vid utlämning. Du ska hämta beställda varor inom 7 dagar från det att aviseringen skickats ut till dig, för ej uthämtade paket debiterar vi dig en avgift motsvarande returfrakt, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad, som för tillfället ligger på 250 kr.

 

5.4
Du som kund måste vara beredd på att alltid kunna visa upp giltig legitimation vid utlämning/mottagning av produkterna. Bud visar bådas legitimation.
Vid mottagande av leverans skall samtliga emballage synas noggrant av mottagaren och ev avvikelser (emballageskador, godsskador, saknat kolli) anmälas, noteras och signeras direkt på den del av fraktsedeln/handling som chauffören behåller. Detsamma gäller vid hämtning av gods hos Servicepoint/postombud. Denna notering är en förutsättning för att en fraktskadeanmälan skall kunna hanteras och ev godkännas.  Skadeanmälan skall därefter omgående (senast inom 4 dagar) göras av kund till vår kundtjänst via tel 010-219 59 55 eller e-mail netgearsupport@elongroup.se. Om skada upptäcks vid avemballering skall även detta anmälas inom 4 dagar från mottagandet. Vi kommer att efterfråga digitalt foto på både transportemballage, orginalemballage och skadan. Varan får inte förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att ytter-/ och originalemballaget måste sparas för ev. besiktning.

5.5
I de fall en vara returneras tillbaka till vårt lager på grund av att du inte hämtat ut ditt paket hos ombud inom 7 dagar, varit anträffbar på överenskommen tid och plats vid bokad leverans förbehåller vi oss rätten att debitera dig en avgift motsvarande kostnaden för returfrakt samt returadministration, som för tillfället ligger på 250 kr.


Läs mer om frakt och leverans här

6 Ångerrätt

6.1
Vid köp på Store.netgear.se har du alltid rätt att ångra dig inom 30 dagar från det att du hämtat ut/mottagit din beställning.

6.2
En förutsättning för att din retur och ångerrätt ska bli godkänd är att din vara och originalemballage måste returneras i lika gott skick som när du mottog den dvs väsentligen oförändrat skick. Varan ska vara oanvänd, hel och ren. Varan med sitt originalemballage ska returneras i emballerat skick på sätt som framgår nedan.

6.3
Du som kund är ansvarig för att varan returneras väl i sitt oskadade originalemballage, fritt från fraktsedlar, tejp eller andra skador, samt att det packas i ytterligare ett skyddande transportemballage. Du står själv för returfrakten. Önskar du nyttja din ångerrätt fyller du i ångerblanketten som följer med vid leveransen och bifogar med returen. Returer som bokas och skickas med ett fraktsätt som innebär att varan kommer till ett utlämningsställe, ombud eller terminal kommer inte att hämtas ut utan går då i retur tillbaka till dig som avsändare. 

Returer skickas till följande adress:

 

Netgear
c/o Elon Group AB
Bäcklundavägen 1
702 36 Örebro

 

6.4 
Vi betalar tillbaka det belopp du betalat för din vara så fort vi konstaterat att din retur är i huvudsakligen oförändrat skick, dock senast inom 30 dagar från det datum vi mottagit din retur. Vi förbehåller oss rätten att neka en retur eller reducera återbetalningssumman om varan och/eller originalemballage inte är i väsentligen oförändrat skick. Bedömning sker vid mottagandet av returen. 

 

7 Reklamation

7.1 
Vi lämnar alltid tre år reklamationsrätt på varor inköpta genom vår e-handel. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits.

7.2 
Enligt konsumentköplagen täcker reklamationsrätten varor som är felaktiga. Om du upptäcker ett fel i din beställning behöver du kontakta oss så snart som möjligt. Reklamationen behöver göras inom skälig tid efter det att du märkt av, eller borde ha märkt av felet. 

7.3 
När din reklamerade vara anmälts och blivit godkänd kommer vi att följa upp reklamationen genom att:
a. i första hand avhjälpa felet,
b. i andra hand ersätta Dig med en ersättnings vara, eller
c. i tredje hand utge skälig ersättning till dig i form av prisavdrag. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden (www.arn.se). För ytterligare information besök www.konsumentverket.se. Vi strävar efter att följa upp reklamationen inom 30 dagar från det att vi mottagit den, men det kan ta längre tid beroende på varans art. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig (enligt Konsumentköplagen). 

7.4 
Vi står alltid för returfrakten vid godkända reklamationer.
Läs mer om ångerrätt, retur och reklamation här

8 Tillämplig lag och tvist
8.1
Vid eventuell tvist följer vi riktlinjer och beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

 

8.2

Tvist rörande tolkningen eller tillämningen av dessa villkor ska tolkas utifrån svensk lag och avgöras

av allmän domstol.

9 Kontaktuppgifter

Vill du komma i kontakt med kundservice för store.netgear.se så har vi kontaktuppgifter enligt nedan:

 

Måndag-fredag 08.00-16.30

Tel: 010-219 59 55

E-post: netgearsupport@elongroup.se

Huvudkontor:

Netgear
c/o Elon Group AB
Bäcklundavägen 1
702 36 Örebro